Kiedy warto wybrać się do fizjoterapeuty
z niemowlakiem?

Jeśli zauważycie Państwo u swojej pociechy któreś z niżej przedstawionych objawów warto skonsultować się z fizjoterapeuta bądź lekarzem. Część z nich może świadczyć o zaburzeniach w napięciu mięśniowym, zaburzeniach w rozwoju bądź nieodpowiedniej pielęgnacji.

Zdecydowaną większość można znacznie poprawić dzięki sprawnej reakcji i wprowadzeniu zaleceń fizjoterapeuty.

Jednak należy pamiętać, że samodzielne ocenienie może być kłopotliwe lub niemożliwe dlatego bez obaw warto skonsultować się ze specjalistą. Fizjoterapeuta spojrzy fachowym okiem, wyjaśni wątpliwości i podpowie co w danej sytuacji zrobić.

Przed 3 miesiącem życia

Odgina główkę i ciało w literkę C Czyli ciało dziecka jest nienaturalnie, przesadnie wyprostowane w kręgosłupie oraz tył głowy tak jakby chciał dotknąć do pleców.
Układa głowę zdecydowanie częściej w jedną stronę Czyli dziecko położone na plecach nie patrzy raz na prawo, raz na lewo, raz na wprost tylko znacznie preferuje patrzenie w jedną stronę.
Ma spłaszczoną bądź asymetryczną czaszkę czyli gdy dziecko leży na brzuszku widzimy ze tył główki (czaszka) jest nie równy – prawa i lewa strona nie wygląda tak samo jak odbicia lustrzane lub tył czaszki jest zdecydowanie plaski a nie zaokrąglony.
Często zaciśnięte piąstki Czyli nie otwiera dłoni albo rzadko to robi.
Nie lubi leżeć na brzuszku Gdy dziecko położone na brzuszku od razu lub szybko płacze lub przekręca się na plecy. Unika tej pozycji.

Po 3 miesiącach życia

Ma trudność w utrzymaniu głowy przy noszeniu na rękach Czyli mamy wrażenie ze dziecko samodzielnie nie jest w stanie kontrolować głowy, że musimy cały czas ją podtrzymywać.
Na plecach nie unosi nóg do góry Czyli gdy maluszek leży na plecach, jego nogi w ogóle lub rzadko nie odrywają się od ziemi.
Na brzuchu nie unosi głowy Czyli jeśli dziecko położone na brzuszku nie jest w stanie spojrzeć na przedmiot przed sobą przez podniesienie głowy.
„Przelewa się” przez nasze ręce Gdy mamy wrażenie ze dziecko wysunie nam się z rąk, gdyż jest tak jakby bezwładne.
Nie łapie kontaktu wzrokowego Czyli nie ma chwili żeby spojrzało na nas gdy mówimy i jesteśmy ustawieni do niego na odległość ok 30-40 cm.

Po 6 miesiącu życia

Na brzuchu nie podpiera się na rękach Gdy dziecko położone na brzuchu woli leżeć oparte na łokciach lub z całymi rękami w górze zamiast opierać się ma dłoniach z prostymi łokciami oderwanymi od podłoża.
Na plecach nie bawi się stopami Czyli jeśli u maluszka nie ma chwytania rekami za stopy.
Nie robi obrotów Gdy nie ma umiejętności obracania się z pleców na brzuch i z brzucha na plecy przez oba boki.
Preferuje bawić się jedną ręką Gdy dziecko wyciąga jedną i tę samą rękę do zabawek lub wkłada do buzi tylko prawą lub tylko lewą rękę. Nie zmienia się to z czasem.

Po 10 miesiącu życia

Nie pełza, nie czworakuje, jest mało ruchliwe Czyli nie jest samodzielne w przemieszczeniu się np. do zabawki, miejsca lub rodzica.
Nie bawi się zabawkami na bokach Gdy maluch nie ma i nie miał wcześniej umiejętności leżenie na boku i zabawy w tej pozycji.

Po 12 miesiącu życia

Nie usiądzie samodzielnie Czyli gdy dziecko z samodzielnego leżenia przodem bądź tyłem samo nie usiądzie. Nie liczy się posadzenie przez rodzica. Musi samodzielnie przejść z leżenia do siadu.
Nie wstaje przy meblach Gdy nie ma potrzeby, bądź umiejętności przebywania w pozycji stojącej. Dziecko może trzymać się rekami.

Po 16 miesiącu życia

Nie chodzi samodzielnie Czyli gdy nie jest w stanie bez pomocy opiekuna lub pchacza przejść kilku metrów.
Wizyta u fizjoterapeuty z dzieckiem przydatna będzie każdemu rodzicowi. Występuje niebezpieczeństwo, że jeśli zaniedbamy pewne obszary ruchowe może to nieść za sobą daleko idące konsekwencje takie, jak: wada postawy, skolioza, trudności w nauce, koncentracji uwagi i inne problemy w rozwoju.

Im wcześniej zajmiemy się ewentualnym problemem lub zastosujemy profilaktykę tym lepsze i szybsze są efekty naszych działań.

Podczas spotkania rehabilitant pokaże jak pielęgnować maluszka, żeby uniknąć niepotrzebnych błędów i wpływać pozytywnie na rozwój pociechy.