Kiedy warto wybrać się do fizjoterapeuty
z niemowlakiem?
Jeśli zauważycie Państwo u swojej pociechy któreś z niżej przedstawionych objawów warto
skonsultować się z fizjoterapeuta bądź lekarzem. Część z nich może świadczyć o zaburzeniach
w napięciu mięśniowym, zaburzeniach w rozwoju bądź nieodpowiedniej pielęgnacji.
Zdecydowaną większość można znacznie poprawić dzięki sprawnej reakcji i wprowadzeniu zaleceń fizjoterapeuty.
Jednak należy pamiętać, że samodzielne ocenienie może być kłopotliwe lub niemożliwe dlatego bez obaw warto skonsultować się ze specjalistą. Fizjoterapeuta spojrzy fachowym okiem, wyjaśni wątpliwości i podpowie co w danej sytuacji zrobić.
Zdecydowaną większość można znacznie poprawić dzięki sprawnej reakcji i wprowadzeniu zaleceń fizjoterapeuty.
Jednak należy pamiętać, że samodzielne ocenienie może być kłopotliwe lub niemożliwe dlatego bez obaw warto skonsultować się ze specjalistą. Fizjoterapeuta spojrzy fachowym okiem, wyjaśni wątpliwości i podpowie co w danej sytuacji zrobić.
Przed 3 miesiącem życia
Odgina główkę i ciało w literkę C | Czyli ciało dziecka jest nienaturalnie, przesadnie wyprostowane w kręgosłupie oraz tył głowy tak jakby chciał dotknąć do pleców. |
Układa głowę zdecydowanie częściej w jedną stronę | Czyli dziecko położone na plecach nie patrzy raz na prawo, raz na lewo, raz na wprost tylko znacznie preferuje patrzenie w jedną stronę. |
Ma spłaszczoną bądź asymetryczną czaszkę | czyli gdy dziecko leży na brzuszku widzimy ze tył główki (czaszka) jest nie równy – prawa i lewa strona nie wygląda tak samo jak odbicia lustrzane lub tył czaszki jest zdecydowanie plaski a nie zaokrąglony. |
Często zaciśnięte piąstki | Czyli nie otwiera dłoni albo rzadko to robi. |
Nie lubi leżeć na brzuszku | Gdy dziecko położone na brzuszku od razu lub szybko płacze lub przekręca się na plecy. Unika tej pozycji. |
Po 3 miesiącach życia
Ma trudność w utrzymaniu głowy przy noszeniu na rękach | Czyli mamy wrażenie ze dziecko samodzielnie nie jest w stanie kontrolować głowy, że musimy cały czas ją podtrzymywać. |
Na plecach nie unosi nóg do góry | Czyli gdy maluszek leży na plecach, jego nogi w ogóle lub rzadko nie odrywają się od ziemi. |
Na brzuchu nie unosi głowy | Czyli jeśli dziecko położone na brzuszku nie jest w stanie spojrzeć na przedmiot przed sobą przez podniesienie głowy. |
„Przelewa się” przez nasze ręce | Gdy mamy wrażenie ze dziecko wysunie nam się z rąk, gdyż jest tak jakby bezwładne. |
Nie łapie kontaktu wzrokowego | Czyli nie ma chwili żeby spojrzało na nas gdy mówimy i jesteśmy ustawieni do niego na odległość ok 30-40 cm. |
Po 6 miesiącu życia
Na brzuchu nie podpiera się na rękach | Gdy dziecko położone na brzuchu woli leżeć oparte na łokciach lub z całymi rękami w górze zamiast opierać się ma dłoniach z prostymi łokciami oderwanymi od podłoża. |
Na plecach nie bawi się stopami | Czyli jeśli u maluszka nie ma chwytania rekami za stopy. |
Nie robi obrotów | Gdy nie ma umiejętności obracania się z pleców na brzuch i z brzucha na plecy przez oba boki. |
Preferuje bawić się jedną ręką | Gdy dziecko wyciąga jedną i tę samą rękę do zabawek lub wkłada do buzi tylko prawą lub tylko lewą rękę. Nie zmienia się to z czasem. |
Po 10 miesiącu życia
Nie pełza, nie czworakuje, jest mało ruchliwe | Czyli nie jest samodzielne w przemieszczeniu się np. do zabawki, miejsca lub rodzica. |
Nie bawi się zabawkami na bokach | Gdy maluch nie ma i nie miał wcześniej umiejętności leżenie na boku i zabawy w tej pozycji. |
Po 12 miesiącu życia
Nie usiądzie samodzielnie | Czyli gdy dziecko z samodzielnego leżenia przodem bądź tyłem samo nie usiądzie. Nie liczy się posadzenie przez rodzica. Musi samodzielnie przejść z leżenia do siadu. |
Nie wstaje przy meblach | Gdy nie ma potrzeby, bądź umiejętności przebywania w pozycji stojącej. Dziecko może trzymać się rekami. |
Po 16 miesiącu życia
Nie chodzi samodzielnie | Czyli gdy nie jest w stanie bez pomocy opiekuna lub pchacza przejść kilku metrów. |
Wizyta u fizjoterapeuty z dzieckiem przydatna będzie każdemu rodzicowi. Występuje niebezpieczeństwo, że jeśli
zaniedbamy pewne obszary ruchowe może to nieść za sobą daleko idące konsekwencje takie, jak: wada postawy,
skolioza, trudności w nauce, koncentracji uwagi i inne problemy w rozwoju.
Im wcześniej zajmiemy się ewentualnym problemem lub zastosujemy profilaktykę tym lepsze i szybsze są efekty naszych działań.
Podczas spotkania rehabilitant pokaże jak pielęgnować maluszka, żeby uniknąć niepotrzebnych błędów i wpływać pozytywnie na rozwój pociechy.
Im wcześniej zajmiemy się ewentualnym problemem lub zastosujemy profilaktykę tym lepsze i szybsze są efekty naszych działań.
Podczas spotkania rehabilitant pokaże jak pielęgnować maluszka, żeby uniknąć niepotrzebnych błędów i wpływać pozytywnie na rozwój pociechy.